تلویزیون چه زمانی از کما درمیآید؟
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۰۱۷۴۳
نویسنده سریال نوروزی «مرز خوشبختی» درباره علت عدم استقبال از سریالهای نوروزی بر این باور است که مشکل به سریالها برنمیگردد بلکه به تلویزیون برمیگردد که سالهاست مخاطبان خود را از دست داده است. این نویسنده به بهانه تحلیل برنامههای نوروزی تلویزیون گفتوگویی با ایسنا داشت و گفت: چند سالی است که تلویزیون بینندههای خود را از دست داده است و مردم نسبت به کل سازمان و برنامههایش بدبین و ناامید شدهاند و برگرداندن مخاطب با این شرایط سخت است و زمان میبرد؛ چرا که با یک کار ضعیف ریزش مخاطب خیلی به طول نمیانجامد اما جمع کردن بیننده سالها زمان میبرد تا با یک کار خوب مخاطب به تلویزیون برگردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش نامه نیوز ، این نویسنده درباره سریالهای نوروزی و رقابت آنها با یکدیگر اظهار کرد: در نظرسنجیهایی که برخی از سایتها انجام دادهاند تقریبا همه سریالها در یک اندازه و سطح قرار دارند و آن طور که در این سایتها نشان داده شده است سریال «مرز خوشبختی» به عنوان دومین سریال در میان مجموعههای نوروزی کسب آراء کرده است.
مخاطبان به خاطر پایتخت به «علیالبدل» وفادار بودند
خودسیانی درباره مجموعه «علیالبدل» و اینکه آن طور که باید نتوانست با مخاطبان ارتباط برقرار کند، اظهار کرد: مخاطبی که از عوامل این سریال، «پایتخت» را دیده است آن هم با بازیهای درخشان، انتظارش از سریال «علیالبدل» دو چندان میشود. «پایتخت ۴» زمانی که ساخته شد ضعفهای زیادی داشت اما با این حال نسبت به سریال «علیالبدل» یک سروگردن بالاتر بود. باز هم مخاطبان نسبت به سریال «علیالبدل» وفادار بودند آن هم به دلیل اینکه پس زمینه آن به «پایتخت» برمیگشت.
این نویسنده ادامه داد: قصه مجموعه «علیالبدل» در قسمتهای پایانی به مرگ و قتل و ... هم رسید که فکر میکنم این نوع سوژهها برای لحظات نوروزی خیلی خوشایند نباشد.
سریالی که فاقد قصه بود
خودسیانی درباره مجموعه «دیوار به دیوار» که از شبکه سه سیما به کارگردانی سامان مقدم به روی آنتن رفت، اظهار کرد: سریال «دیوار به دیوار» فاقد قصه بود به همین جهت پیوستگی لازم را نداشت و به شکل آیتمی نگارش شده بود. هر چند نگارش به این شکل بسیار دشوار است و یکی از کارهای سختی است که نویسنده نتوانسته بود از پس آن برآید.
بازیگرانی کارکشته اما قصههایی نه چندان دلچسب
نویسنده «مرز خوشبختی» در ادامه درباره این سریالها معتقد است: در هر سه این سریالها اگرچه بازیگران کارکشتهای از جمله مهدی هاشمی، مهدی فخیمزاده، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و ... حضور داشتند و هر کدام به تنهایی در یک مجموعه تلویزیونی کفایت میکردند، اما نتوانستند آن طور که باید و شاید مخاطبان را راضی نگه دارند؛ به عنوان مثال مجموعه «دیوار به دیوار» اگر رگه مخاطبی هم داشت پس زمینههای آن به سریال «پژمان» برمیگشت و کار آیتمی برای این سریال دشوار بود به نوعی که از ابتدا کار طراحی آن اشتباه بوده است.
انتقاد از سریال خود
این نویسنده نقدی هم داشت بر سریال «مرز خوشبختی» که خود آن را نگارش کرده است.
او درباره این سریال معتقد است: ما سعی کردیم در «مرز خوشبختی» قصه داشته باشیم اما نقطه ضعف بزرگ این مجموعه این بود که به دلیل اینکه قصه داشت، لحظات طنز کمتری داشت و در زمان ساخت این مجموعه وقتی احساس شد که طنز آن کم است برخی شوخیها و طنزهایی که به آن اضافه شد برای من ناخوشایند بود و برخی صحنهها که مربوط به بیاحترامی به بزرگتر و کتککاریها دیده میشد، خوشایند من نبود اما فکر میکنم این سریال، سریال بدی نبوده است.
کلاه قرمزی متعلق به تاریخ و مخاطب است/گروکشی غیرمنصفانه است
خودسیانی در بخش دیگری از گفتوگوی خود درباره حذف «کلاه قرمزی» از پخش نوروزی تلویزیون و تأثیرات آن اظهار کرد: «کلاه قرمزی» متعلق به یک تهیهکننده و کارگردان یا سازمان نیست. کلاه قرمزی متعلق به تاریخ و مخاطب است و گروکشی کردن آن به واسطه درخواست پول کردن غیرمنصفانه است. تلویزیون تا آنجایی که بتواند به نظرم برای این برنامه هزینه میکند، اما امسال به نظر میرسد به دلیل زیادهخواهیهای یک شخص این اتفاقات برای کلاه قرمزی افتاد. در غیر این صورت هنرمندان این برنامه محبوب و دوستداشتنی هستند و همه اشکالات به زیادهخواهیهای تهیهکننده برمیگردد. تلویزیون در این شرایط در بسیاری از مواقع میتواند پاسخگوی این نیازها باشد اما در جاهایی هم نمیتواند کوتاه بیاید.
کوتاهی تلویزیون در قبال یک برنامه محبوب
او در همین زمینه و تلاشهایی که تلویزیون در این سالها برای جایگزین کردن برنامههای دیگری به جای کلاهقرمزی نداشته است ، اشاره و مطرح کرد: تلویزیون نتوانسته است در این سالها شخصیتهایی را جایگزین این برنامه کند و کلاه قرمزی ۲۰ سال است که در این حوزه یکهتازی میکند. مدیران تلویزیون ۲۰ سال فرصت داشتهاند برنامههای جذاب دیگری را خلق کنند تا یک تهیهکننده نتواند این گونه گروکشی کند چرا که حق امتیاز این برنامه برای سازمان صداوسیما است. بنابراین هم کوتاهی از طرف سازمان صداوسیماست که نتوانسته است در این سالها برنامهای را جایگزین کلاه قرمزی کند و هم اینکه مدیران جرأت ریسک کردن را ندارند، از سویی هم به زیادهخواهیهای تهیهکننده برمیگردد.
خندوانه و افت شدید
خودسیانی در ادامه درباره مجموعه «خندوانه» به افت شدیدی که داشته است، اشاره کرد و گفت: این افت به نبود جنابخان برمیگردد. همچنین از طرفی به جهت اینکه مخاطب احساس میکند این برنامه حرف تازهای برای گفتن ندارد ریزش داشته است. هر چند «خندوانه» در بدو ورودش به تلویزیون تازه به نظر میرسید دیگر این تازه بودنش را از دست داده است. بنابراین تلویزیون باید از ایدههای نو حمایت کند. چرا که مخاطب منتظر ایدههای نو است.
سکوت مهران مدیری به خاطر قضاوت ها
این نویسنده درباره مجموعه «دورهمی» نیز اظهار کرد: «دورهمی» همچنان با اجرای مهران مدیری مخاطبان خود را حفظ کرده است اما نکتهای که وجود دارد این است که نگرانیهای مهران مدیری در سری جدید به خاطر قضاوتهایی که خواهد شد بیشتر شده بود به همین دلیل این مجری و بازیگر و کارگردان در این سری از «دورهمی» خیلی نتوانست دیالوگ برقرار کند. مدیری اظهارنظری هم نمیکرد و بیشتر در کنار مهمان برنامه شنونده بود و علت آن شاید به این دلیل بوده است که توصیههایی به او شده است که دچار حاشیه نشود.
او در بخش پایانی گفتوگوی خود اظهار کرد که تلویزیون ریزش مخاطب داشته است و آشتی مردم با تلویزیون به بسیاری از عوامل برمیگردد و یکی از آنها ساختن سریالهای جذاب است.
زمانی که مخاطب احساس میکند تلویزیون ملی نیست
او در عین حال گفت: تغییر در مجریان، تغییر در سیاستی که تلویزیون پیش رو گرفته است از جمله این موارد است. زمانی که مخاطب احساس میکند تلویزیون ملی نیست و حکومتی است از آن دوری میکند و نسبت به آن بیاعتماد میشود و به عنوان مثال سعی میکند اخبار خود را از شبکههای دیگر دنیا دنبال کند.
هر چند این نویسنده دلیل عمده ریزش مخاطب را شبکههای اجتماعی دانست و گفت: کسانی که از تلویزیون اخبار را پیگیری میکردند در حال حاضر در شبکههای اجتماعی این کار را میکنند. شبکههای ماهوارهای نیز در زمینه جذب مخاطب در پخش سریالها موفق بوده است. بنابراین تا زمانی که تلویزیون نپذیرد کم آورده است و با ریزش مخاطب روبرو بوده است نمیتواند به دنبال بازنگری خود باشد.
او با بیان اینکه مسئولان تلویزیون باور ندارند ریزش مخاطب شکل گرفته، معتقد است: متأسفانه در حال حاضر هر شبکهای فکر میکند کارش درستتر است و مدیران تلویزیون فراموش میکنند راجع به تلویزیون یک مجموعهای به اسم صداوسیما حرف بزنند. آنها اگر باور نکنند که تلویزیون نیاز به بازنگری دارد این اتفاق میافتد که سال به سال هر سال دریغ از پارسال میشود.
مسابقات تقلیدی و ضعیف
خودسیانی در ادامه درباره مسابقهای که تحت عنوان «استندآپ کمدی» در تلویزیون با اجرای عبدالله روا و حضور بازیگران تلویزیون به عنوان داوران این مسابقه به روی آنتن رفت، اظهار کرد: قطعا این برنامه به تقلید از برنامههای استیج ماهوارهای بوده است و زمانی که مخاطب این نوع برنامه را با آن برنامههای ماهوارهای قیاس میکند از برنامههای ضعیف تلویزیون دوری میکند. متأسفانه مشکلی که تهیهکنندگان ما دارند این است که قدرت ریسک کردن ندارند و سعی میکنند از کارها و مجریانی که امتحان پس دادهاند استفاده کنند و فکرها و ایدههای نو کم است.
موفقیت سریال های نوروزی نسبت به سال گذشته
علی خودسیانی در پایان درباره سریالهای نوروزی اظهار کرد: امسال این سریالها نسبت به سال گذشته موفقتر بودند، حتی مجموعه «علیالبدل» یک سروگردن بالاتر از «پایتخت ۴» بود اما مخاطبان با دیدن این سریال فیلم «ایران برگر» جعفری جوزانی را به یاد میآوردند که حال در قالب مجموعه تلویزیونی کشدار شده است. البته نکته منفی که در این سریال قابل مشاهده بود این بود که هیچ یک از شخصیتها کار خوبی بلد نیستند و همه کلاهبردار هستند و سوءاستفاده میکنند و با بدبینی و سوءظن و دروغ کارشان را پیش میبرند. متأسفانه اینها همه داستانهای سیاهنمایی سینماست که به تلویزیون هم ورود کرده است.
خودسیانی سپس اظهار امیدواری کرد تحولی در نوع نگرش مدیران تلویزیون به وجود بیاید و حال صداوسیما بهتر شود. همان گونه که سینما کمی حالش خوب شده و از کما درآمده است.
منبع: نامه نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت namehnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «نامه نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۰۱۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
به گزارش همشهری آنلاین، همانگونه که انتظار میرفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینهترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.
این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکههای اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنشهای متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت میکرد که با توجه به فضاسازی فرقهای داستان، باید در انتظار کژراهههای روایی بود علیالخصوص آنکه ایران، ابژه این داستان بود و نمیتوانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.
ساختار مشوش روایت و البته بزرگنماییهای اغراقآمیزی که میخواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانیها، پدر داعش هستند، بهاندازهای ناشیگرانه بود که با یکبار تماشای صرف چند قسمت از سریال، میشد بهراحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفهای سریالسازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریالسازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایرانستیزی است، نوعی شیعهستیزی را در پیش گرفته است.
طبیعی است که در پرداخت داستانهایی با مضمون فرقههای سیاسی، یک تصویر ظاهری از المانهای آن فرقه ساخته میشود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئهها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایرانستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشاییهایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمیتواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.
اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است
در پسزمینه اما هدف فیلم کلانتر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایتهای تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده میشود تا بهرهمندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعیکننده پرچم داعش است و البته آکسانهای متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، بهخوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههای دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است.
فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینهکرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمیتوان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی بهواسطه تشتتهای میزانسن، چندان قابلقبول نیست و بازی بازیگران، بیرونزدگیهای فراوان دارد که مخاطب را میآزارد.
مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه میتواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراطگری در جعل تاریخی حوادث به اندازهای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمیگیرد.
این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذریهای اینچنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت میگیرد حال آنکه حشاشین بهواسطه عدمبرخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحتتاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابلتوجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.
در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.
کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم فیلم و سریال خارجی