Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزدان کاظمی بازیگر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون  نقش جمال و  قصه‌های پسرانه «محرمانه» گفت: جمال شخصیتی است که پسر رستوان‌دار شهر «محرمانه» است؛ او قصه بچه‌های مدرسه را از داخل این رستوران تعریف می‌کند. چون رستوران روبروی مدرسه‌شان است. فضای سریال محرمانه به صورت یک فضای استودیویی و شهری طراحی شده و آدم‌های این شهر ویژگی‌های خودشان را دارند و تمامی دانش‌آموزانی که می‌بینید، دچار معضل و بیماری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شخصیت جمال از این مشکلات و بیماری و معضلات رنج نمی‌برد. او یک شخصیت مثبت‌تر است و شروع به تعریف از این دانش‌آموزان می‌کند و سعی شده که زاویه دیدمان نوجوانه باشد تا زاویه دید یک دانای کل!

وی درباره شروع فعالیت خود در عرصه هنر بیان کرد: من از سال ۸۸ در مشهد تئاتر کار می‌کنم. با تئاتر کودک و نوجوان شروع کردم و جایزه‌های متعددی در بخش بازیگری نوجوان دریافت کردم. در گروه ققنوس انجمن هنر‌های نمایشی جزو گروه‌های ثبت شده نوجوان به صورت تخصصی و در تهران ادبیات نمایشی دانشکده هنر و معماری درس خواندم. اولین تجربه تصویری من در «محرمانه» شکل گرفت و البته به غیر از بازیگری، در گروه کارگردانی و برنامه‌ریزی هم فعالیت کردم.

کاظمی با اشاره به اینکه جمال آرام آرام متفاوت شد، تصریح کرد: شخصیت جمال آرام آرام کامل و پخته‌تر شد و از قسمت‌های ۲۰ به مرز متفاوت بودن رسید. تازه آن موقع شاید مخاطب به این نتیجه برسد که خود جمال هم مشکلات و معضلاتی دارد. بالاخره جمال در خانه‌ای است که مادرش چند سالی فوت کرده است. من دوست دارم در تلویزیون کار کنم و به نظرمن ژانر نوجوان، قالب درستی برای سریال‌سازی است که اگر بتوانیم با برنامه و فکر کار کنیم، ژانر تأثیرگذاری در سریال‌سازی تلویزیون به شمار می‌رود.

کاظمی با اشاره به اینکه مخاطبِ «محرمانه» صرفاً نوجوانان نیستند، توضیح داد: مخاطب ما نوجوان صرف نیست. در تقسیم‌بندی مخاطبان«محرمانه»، نوجوانان و خانواده‌ها قرار دارند. قصه‌های محرمانه مختص مادر‌ا و پدر‌های نوجوانانی است که این معضلات را دارند.

وی پیرامون  تفاوت‌های سریال «محرمانه» با موارد مشابه خود تأکید کرد: ما در محرمانه دنیای بدون مرز را می‌بینیم که دیوار کشی ندارد. این دنیای بدون مرز نکته مهمی است که در «محرمانه» اتفاق افتاد. این دنیای بدون مرز مفهوم با ارزشی است که در «محرمانه» به آن پرداخته می‌شود. «محرمانه» به نظرمن برای معضلات نوجوانان نسخه مستقیم نمی‌پیچد و این کار را به خود مخاطب واگذار کرده تا بیندیشد و بهترین مسیر را انتخاب کند. نوجوانی که مخاطبِ پیگیر «محرمانه» باشد خودش را پیدا می‌کند. ما نمی‌توانیم در قالب ۳۰ دقیقه، هم آسیب‌شناسی کنیم و هم راهکار ارائه دهیم.

کاظمی در پاسخ به این سوال که چرا کمتر آثار نوجوانانه ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: بخشی از این موضوع به بچه‌های هنر برمی‌گردد که فضای آثار نوجوانانه و کودکانه را کمتر حرفه‌ای می‌دانند. اما شاید به یادشان نیاید که ما آدم‌های بزرگی در تاریخ سینما داشتیم که با کار نوجوان دنیای حرفه ای شان را شروع کردند. یک مقدار مشکل از هنرمندان است که سراغ این سوژه‌ها نمی‌روند. اگر ریشه‌ای به ماجرا نگاه کنیم تأثیرگذاری یک اثر هنری بر روی مخاطب نوجوان، ده برابر مخاطبین دیگر است.

گفتنی است؛  فصل دوم مجموعه تلویزیونی «محرمانه» به کارگردانی مسلم تهرانی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی هفته آینده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.حسین رفیعی، افشین سنگ چاپ، مهدی ابراهیمی، احمدرضا اسعدی، مسعود رهنما، ساناز سماواتی، فاطمه هاشمی، سوسن مقصودلو، جواد خواجوی، یزدان کاظمی، سحر شفیعی و ... از جمله بازیگران این سریال هستند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنامه تلویزیونی صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۳۶۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین

به گزارش همشهری آنلاین،‌ همان‌گونه که انتظار می‌رفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینه‌ترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.

این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکه‌های اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنش‌های متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت می‌کرد که با توجه به فضاسازی فرقه‌ای داستان، باید در انتظار کژراهه‌های روایی بود علی‌الخصوص آن‌که ایران، ابژه این داستان بود و نمی‌توانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.

ساختار مشوش روایت و البته بزرگ‌نمایی‌های اغراق‌آمیزی که می‌خواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانی‌ها، پدر داعش هستند، به‌اندازه‌ای ناشی‌گرانه بود که با یک‌بار تماشای صرف چند قسمت از سریال، می‌شد به‌راحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفه‌ای سریال‌سازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریال‌سازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایران‌ستیزی است، نوعی شیعه‌ستیزی را در پیش گرفته است.

طبیعی است که در پرداخت داستان‌هایی با مضمون فرقه‌های سیاسی، یک تصویر ظاهری از المان‌های آن فرقه ساخته می‌شود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئه‌ها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایران‌ستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشایی‌هایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمی‌تواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.

اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌هایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است

در پس‌زمینه اما هدف فیلم کلان‌تر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایت‌های تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده می‌شود تا بهره‌مندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعی‌کننده پرچم داعش است و البته آکسان‌های متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، به‌خوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌های دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است.

فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینه‌کرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمی‌توان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی به‌واسطه تشتت‌های میزانسن، چندان قابل‌قبول نیست و بازی بازیگران، بیرون‌زدگی‌های فراوان دارد که مخاطب را می‌آزارد.

مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه می‌تواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراط‌گری در جعل تاریخی حوادث به اندازه‌ای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمی‌گیرد.

این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذری‌های این‌چنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت می‌گیرد حال آن‌که حشاشین به‌واسطه عدم‌برخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحت‌تاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابل‌توجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.

در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.

کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم فیلم و سریال خارجی

دیگر خبرها

  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد